WAAROM (OOK) BIJ VROUWEN KRACHTTRAINING BETER WERKT DAN CARDIO?

Als je als vrouw geadviseerd wordt om krachttraining te gaan doen om meer spiermassa te krijgen dan krijg je misschien visioenen van vrouwen met uitpuilende biceps en overdadige spiermassa waardoor ze meer op een man dan een vrouw lijken.
Veel vrouwen beperken zich bij het trainen liever tot de afdeling cardio.
Toch heeft juist krachttraining een aantal belangrijken positieve uitwerkingen die cardio niet heeft.

Wanneer je als vrouw elke week krachttraining doet, zul je merken dat je gemakkelijker vet verbrand en dat je algehele conditie verbetert.
Ook zul je merken dat je spieren soepeler worden en dat het trainen je daardoor gemakkelijker afgaat.
Daarom geef ik je vijf goede redenen om nog vandaag te beginnen met krachttraining.

1: DE BESTE MANIER OM CALORIEËN TE VERBRANDEN.

Veel vrouwen worstelen levenslang met hun gewicht.
Maar een dieet volgen helpt niet om af te vallen. Daar is meer voor nodig!
Niet is dat je met cardio training iets meer calorieën verbrandt dan met krachttraining.
Maar er is iets wat je moet weten: het herstellen van spierweefsel, nodig na inspannende krachttraining, kost meer energie dan het verbranden van vet!
Dus aks je je spieren door middel van krachttraining aan het werk zet, zal je lichaam vetweefsel gaan omzetten in spierweefsel.
Het vet wordt dan gebruikt als brandstof om de door krachttraining beschadigde spieren weer te herstellen.

2: VROUWEN MOETEN HUN BEST DOEN OM VOLDOENDE SPIERMASSA TE BEHOUDEN.

Onderzoek heeft aangetoond dat vrouwen tussen hun 30e en hun 70e levensjaar zo’n 22% van hun spiermassa verliezen. De ruimte die daardoor in het lichaam ontstaat wordt in de meeste gevallen gevuld met vet, wat het een nog ongezonder ontwikkeling maakt.
Daarnaast neemt vet ook meer ruimte in, tot wel 18%. Dit kan leiden tot het bizarre fenomeen dat je gewicht afneemt, maar dat je toch dikker wordt en je een grotere maat kleding moet gaan dragen. Daarom is het belangrijk om als vrouw te zorgen dat je spiermassa zo goed mogelijk op peil blijft.

3: HET WAPEN TEGEN BOTONTKALKING.

Vrouwen krijgen vroeg of laat allemaal te maken met meer of mindere mate van osteoporose oftewel botontkalking (osteoporose). Als gevolg van hormonale verandering na de overgang neemt de boomlang en de sterkte van de botten af. Dit kn leiden tot ernstige problemen zoals botbreuken en pijn in de gewrichten.
Krachtraining zorgt ervoor dat de spieren worden gestimuleerd. De spieren stimuleren op hun beurt weer de pezen die aan de botten vastzitten. Zo zorg je door krachttraining uiteindelijk ook voor sterkere botten

4: KRACHTTRAINING ZORGT VOOR EEN BETER GEESTELIJK WELZIJN.

Wanneer je aan krachttraining doet zul je merken dat je minder last hebt van stress en stemmingswisselingen. Bij krachttraining wordt namelijk het “gelukshormoon” endorfine aangemaakt in de hersenen waardoor je je los van het uiteindelijke trainingsresultaat gelukkiger voelt. Daarnaast is aangetoond dat krachttraining het stresshormoon cortisol te lijf gaat en ervoor zorgt dat je je minder snel geïrriteerd voelt en het angstgevoel vermindert.

5: VERKLEIN JE KANS OP DIABETES

Diabetes wordt in rap tempo volksziekte nummer 1, en dan vooral diabetes type 2, de vorm die je op latere leeftijd ontwikkelt als gevolg van een ongezonde leefstijl. Krachttraining kan ervoor zorgen dat suikers beter door je lichaam worden afgebroken, wat het risico ophef ontwikkelen van diabetes verkleint. Krachttraining kan daarnaast bij mensen die aan diabetes lijden, zorgen voor een verbetering van de bloedsuikerspiegel. In sommige gevallen is een combinatie van krachttraining effectiever tegen diabetes dan de reguliere medicatie

Unique Training gespecialiseerd in krachttraining.